06- 53 13 83 99 info@florax.nl

.

Klaar voor de grote dag? Het begint hier..

8 + 4 =

Florax ~ trouwambtenaar

Elly Florax
E: info@florax.nl
T: 06- 53 13 83 99
6975 AG Tonden 
Hoevesteeg 50

Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er met mijn naam na mijn huwelijk?

Je kunt in Nederland kiezen welke naam je gaat ‘gebruiken’(naamgebruik). Je houdt namelijk altijd je eigen naam volgens de wet. Dat betekent dat je naam niet wijzigt, maar dat je wel de naam van je echtgenoot of echtgenote mag gebruiken als aanspreeknaam. Naamgebruik betekent dat je naam niet wijzigt, maar dat je wel de naam van je echtgenoot of echtgenote mag gebruiken als aanspreeknaam. De gemeente geeft dit door aan alle officiële instanties.

Dat is dus echt iets anders dan vrijwillig voor een naamsverandering kiezen. Want daar is  een hele wettelijke procedure met allerlei voorwaarden en bepalingen voor nodig.

Hoeveel getuigen mogen we hebben?

Het aantal getuigen in Nederland is vastgesteld op minimaal 2 en maximaal 4. Welke relatie of (familie)band er is met de getuigen maakt formeel niet uit

Iedereen van 18 jaar of ouder die in het bezit is van een geldig identiteitsbewijs mag “optreden” als getuige.

Een geregistreerd partnerschap is qua voorwaarden bijna identiek aan het sluiten van een huwelijk. Ook hier geldt minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Mocht je later een geregistreerd partnerschap om willen zetten naar een huwelijk, dan zijn er geen getuigen meer nodig.

Kunnen wij gratis trouwen?

Ja, in Nederland is het in iedere gemeente mogelijk om op een vastgesteld tijdstip kosteloos te trouwen. In circa 10 minuten worden alle wettelijke formaliteiten die nodig zijn om de ceremonie rechtsgeldig te laten zijn, voltrokken. Het is over het algemeen een korte, zakelijke bijeenkomst met veelal maximaal 8 gasten (waaronder de getuigen) en zonder persoonlijke toespraak.

Moeten we eerst in ondertrouw?

Vanaf 2015 is het in de meeste gemeenten niet meer nodig om een afspraak te maken op het gemeentehuis om in ondertrouw te gaan. Voortaan kun je met een gezamenlijke melding via internet aan de gemeente laten weten waar je wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan. Bij deze gemeenteaangifte controleert de gemeente of je wel of niet met elkaar mag trouwen. Je krijgt dan een elektronische bevestiging. Het blijft wel verplicht om minimaal 2 weken (en bij sommige gemeenten 6 weken) voor de huwelijksdatum deze plannen officieel te maken. De huwelijksaangifte blijft een jaar geldig.

Ook als jullie in een andere gemeente willen trouwen, moet je misschien toch ook in jullie eigen gemeente aangifte doen. Er bestaan namelijk verschillen tussen de gemeenten, dus raad ik je aan dit altijd even te checken.

Als je ervoor kiest om jullie wettelijk huwelijk door mij te laten sluiten, dan moet dat verzoek 4 maanden voor de datum van jullie huwelijk op partnerschapsregistratie binnen zijn bij de afdeling burgerzaken van de gemeente waar de ceremonie plaats zal vinden.

Hoe lang duurt de huwelijksceremonie?

De ceremonie duurt ongeveer 45 tot 60 minuten. Afhankelijk van de wens van het bruidspaar kan dit korter of langer duren. Er staat dus geen voorgeschreven tijd voor.